'Royal Rip-offs' , Bas van Beek en Jin Kim

[geen kunstenaars gevonden]
7 okt 2017 t/m 8 nov 2017
  • Tuingalerie

Opening zaterdag 7 oktober om 15.30 uur.

Tuingalerie, 7 oktober t/m 8 november

Duo show van Bas van Beek en Jin Kim.

In deze tentoonstelling heeft NL=US twee eigenzinnige kunstenaars bij elkaar gebracht die maatschappijkritiek niet uit de weg gaan.

Van Bas van Beek wordt onder andere de serie Royal Rip-offs tentoongesteld. Van Beek speelt met de term ‘rip-offs’, die twee betekenissen heeft: enerzijds ‘het uit elkaar snijden’, ‘zagen’ termen die een ambacht vertegenwoordigen, anderzijds betekent ‘rip-offs’ ook stelen en bedriegen. De serie ‘Rip-offs’ zijn goedkope reproducties van bekende en minder bekende ontwerpers. Van Beek heeft bij Royal Leerdam gebruikt gemaakt van al bestaande mallen en daarbij een eigen wending gegeven door het proces te verstoren en zo tot compleet nieuwe vormen te komen. Door de mallen beetje te openen en tussen, onder en boven de mal te blazen wordt het proces verstoord en ontstaan nieuwe vormen. Enerzijds wordt de historische waarde van de oorspronkelijke mallen gebruikt voor eigen gewin en anderzijds het idee en de uitvoering van originaliteit en creatie eergelegd bij de glasblazer in plaats van bij de ontwerper.

In de serie ‘Mummified’ trekt Jin Kim een vergelijking met de oude feodale machten uitgebeeld in de verweerde kastelen van vergane glorie met de machten die de wereld nu in hun greep hebben: de politiek, de economie en de media. Beide zijn symbolen van autoriteit en onderdrukking, in het verleden, maar zeker ook in de hedendaagse wereld.
Een recentelijk politieke schandaal in zijn vaderland Zuid-Korea hebben hem tot deze serie gebracht. De achterliggende gedachte is dat kapitalisme een verwoestende kracht heeft, die niet stilstaat bij de behoeften en wensen van de burgers.
In ‘Mummified’ kijkt het publiek naar de oude glorie van het verleden door een raam. Deze verdorven paleizen zijn synoniem voor de macht die zij bezaten en soms nog steeds bezitten. De laag die door het venster wordt gemaakt, scheidt het werk en de kijker. De ruwe penseelstroken handhaven deze kwaliteit, terwijl het waargenomen licht in de schilderijen door de ruimte lijkt op een organisme. Door de 'gemummificeerde' ruimtes in zijn schilderijen wil Kim de mensen die nog niet in een democratie geloven beschrijven.

Pulchri maakt gebruik van de KunstKoop regeling van het Mondriaan Fonds