Genomineerden Van Ommeren - de Voogt prijs

13 jan 2019 t/m 3 feb 2019
  • Hardenbergzaal

De Van Ommeren - de Voogstichting biedt de drie genomineerden deze tentoonstelling aan. De opening zal plaatsvinden op 13 januari om 17.00 uur. 

Uit een ruime selectie kunstwerken in de Najaarssalon 2018 werden er uiteindelijk door de jury drie genomineerden gekozen: Margje Bijl, Paul Nassenstein en Sandra Thie. De winnaar van de Van Ommeren - de Voogt prijs 2018 werd uiteindelijk Paul Nassenstein met het werk Beeldenstorm.

Margje Bijl

De serie tekeningen die Margje Bijl tentoonstelt bij Pulchri ter gelegenheid van de nominatie voor de van Ommeren de Voogt prijs, vindt zijn oorsprong in haar project ‘Reflections on Jane Morris’. De potloodtekeningen van de haardracht van Jane zijn in deze nieuwe serie een eigen leven gaan leiden, en gaan verder de diepte in. De portretten tonen sporen van gedachten en verhalen. In het detail van huid en haar liggen labyrintische landschappen waarin de kijker kan verdwalen. De muze verdwijnt langzamerhand uit het beeld en laat ruimte voor andere, nieuwe verhalen. Nieuw, maar verankerd in de zoektocht naar de dubbelganger, naar de zelf, naar de ander. Ze nodigen je uit op zoek te gaan naar het detail en naar wat daarin te lezen valt.

Paul Nassenstein

Nassenstein maakt zowel zeer klein werk op papier als schilderijen op groot  formaat . In het kleine werk, tekeningen en gouaches, geven de details zich vaak pas bij nauwkeurige bestudering prijs . Soms is het gebruik van een vergrootglas handig om het goed te zien. Naarmate het werk in formaat toeneemt worden kleur en narratieve elementen  tot  een meer basaal niveau teruggebracht en gaat het monumentale en ruimtelijke een belangrijkere rol spelen in het werk. 

Sandra Thie

Thie werkt al jaren als portretschilder in opdracht. Het weergeven van een karakter, door middel van een houding, een oogopslag. Daarnaast onderzoekt Sandra Thie wat een portret is. Wat laat je zien, wat laat je niet zien en hoe schilder je het hele vlak? Hoe gebruik je licht en kleur en vlakverdeling?  Het lukt haar nu om daar los in te staan, vrij te zijn om ermee te spelen. Dat allemaal geeft haar lef. Wellicht is dit, naast de kwetsbaarheid van het onderwerp, wat de jury in het genomineerde schilderij ‘Blue socks’ heeft gezien?

Pulchri Studio maakt gebruik van de KunstKoop regeling van het Mondriaan Fonds.